Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Wateringenopreis - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Wateringenopreis - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Door: Teus

18 April 2016 | Israel, Jeruzalem

Verslag jeruzalem

Vandaag begon de dag met een korte rit naar de olijfberg . Daar aangekomen werd er eerst een groepsfoto gemaakt waarna we uitleg kregen van de al aksa moskee, de tempel en het kidron dal, waar je vanaf de olijfberg een prachtig uitzicht op hebt. Zoals bekend zal Jezus wederkeren op deze berg. Er zijn drie soorten begraafplaatsen op de berg, van islam, joden en christenen. Er liggen bij voorbeeld meer dan 150000 joodse graven. Vervolgens liepen we de berg af naar een mooie kerk en gingen we het kidron dal door naar de leeuwen poort. Die liepen we door en begonnen aan de via dolorosa. Deze heeft twaalf zo genaamde stadiën, plekken waar volgens de katholieken iets gebeurde met Jezus, vallen, oog in oog met Maria , kruis dragen etc. Na de 4 e stadie gingen we naar de klaagmuur alwaar we midden in de barmitswha vieringen vielen. Elke joodse jongen van 13 jaar krijg op dit feest de gebedsrollen om zijn arm en mag vanaf dat moment de Thora voorlezen in de synagoge. De hele familie viert het mee, we werden omringd door dansende groepen joden met die jongens in het middelpunt. Echte een belevenis. Daarna kregen we een eenvoudige doch voedzame lunch, waarna we de stadiën tocht voortzetten tot aan de Jaffa poort. Tijdens onze hele tocht gingen we ook naar de grafkerk en de kruisigingsplaats . Door de eeuwen heen is hier een grote kerk overheen gebouwd. Die wordt gebruik door de kopten, de Ethiopiërs, de Armenen , de Russisch orthodoxen en de katholieken. Omdat ze het bijna nergens over eens worden is het beheer uitbesteed aan een islamitische familie die er qua geloof niks te zoeken hebben. Hierin bevindt zich het graf waar Jezus in gelegen zou hebben. Ron vertelde dat we wel alles met de nodige scepsis moeten bekijken want vaak kloppen de zaken zoals ze nu worden verteld niet met de historische werkelijkheid. De tocht ging dwars door het oude centrum van Jeruzalem. Vele shops aan weerskanten en allemaal kooplui die je van alles willen aansmeren. Ook weer een belevenis. Aangekomen in het hotel kregen we een koud buffet , omdat de keuken voor het Pesach feest kosher moet zijn en er mogen dan geen warme prijzen gemaakt worden.
Al met al weer een gedenkwaardige dag waar we allemaal van hebben genoten. Morgen gaan we op naar eilat en Massada en de dode zee.

• 18 April 2016 - 21:19

Seeske:

Hallo allemaal.
    Wat weer een dag ,wat hebben jullie vandaag veel bijzondere dingen gezien , maar erg vermoeiend denk ik.
    Ik heb wel even heel erg aan jullie gedacht toen ik hoorde van de bus die ontploft was.Je schrikt dan toch even.
    Ik hoop dat jullie morgen weer zo zullen genieten . Rust van nacht lekker uit en morgen weer vol goede moed aan de nieuwe dag beginnen.Lieve groet.

• 18 April 2016 - 21:41

Mineke Terlouw:

Hallo allemaal,
    Jullie hebben een indrukwekkende dag achter de rug, aan de ene kant ontroerend en aan de andere kant
    goed om dit zo met elkaar mee te mogen maken.
    Het is fijn om iedere dag van jullie te horen en zo reizen we toch een beetje met jullie mee.
    Voor straks een goede nachtrust en morgen een fijne dag toegewenst.

Een Wateringse groet van de Terlouwtjes

• 18 April 2016 - 21:46

Tina:

Jullie hebben weer veel gezien en veel gehoord,maar jullie hebben ook een uitstekende gids.
    Fijn dat Petra even melde dat jullie niet in de buurt van de ontploffing waren,voor morgen wensen wij jullie weer een fijne dag.
    Een hartelijke groet van ons.

• 18 April 2016 - 23:08

Joke Tervooren:

Wat een mooie dag vandaag,met heel veel indrukken.
    Het lijkt me een fantastische ervaring.
    Slaap lekkere en voor morgen een fijne dag.

groetjes uit rijswijk